Van product naar beleving

De focus ligt tegenwoordig op de beleving van een merk, niet zo zeer op het product of de dienst zelf. Door deze dematerialisering is ‘de beleving’ nodig om te overleven in de markt. Daarom zijn communicatieprofessionals nodig. 

Bedrijven hebben steeds minder vaak de focus op het product, maar op de beleving of het verhaal erachter. Denk aan Coca Cola, Starbucks, Albert Heijn, Dove, Apple, Spa en bol.com. Of soms is de service zo uniek, dat dát een merk bijzonder maakt. Deze A-merken zijn niet voor niets zulke bekende merken geworden. Ze hebben een duidelijke doelgroep, strategie, aanpak en verhaal.

Communicatieprofessionals geven een merk plaats in het geheugen bij het merk, creëren een sterke, positieve en unieke associaties. Daarnaast zijn deze professionals er ook om deze boodschap naar buiten te brengen via een wervende communicatie-uiting. Brand equity is het meten van de waarde van het merk. Vanuit de organisatie moet het merk een economisch toegevoegde waarde zijn en vanuit de consument gaat het erom hoe sterk de associaties van de consument met het merk zijn. Je moet hier denken aan merkbewustzijn en de merkbeleving. Voor alle communicatiemiddelen: van evenementen tot website, het is belangrijk een duidelijke, unieke, eenduidige boodschap naar buiten te brengen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s