Multi-channel marketing versus cross-channel marketing

Hoe wil je als marketeer communiceren over je boodschap of bedrijf of producten via online middelen of hoe wil je dit combineren? Je heb verschillende marketing strategieën.

Multi-channel marketing wordt door marketingfacts.nl: one-to-many genoemd. Hierbij zet je verschillende kanalen in voor dezelfde boodschap. De organisatie is hier het uitgangspunt, op verschillende manieren breng je je boodschap naar buiten.

Je hebt ook nog multi-channel publishing, dit is meer technisch en gericht op CMS. Multi-channel publishing betekent namelijk het publiceren van dezelfde content op alle beschikbare kanalen. Dit werkt snel en efficiënt omdat de content voor meerdere kanalen kan worden gebruikt. Een artikel kan bijvoorbeeld op een website, op de iPhone en in het bedrijfsmagazine verschijnen. Multi-channel wil zeggen ‘one-to-many’: proberen uw doelgroep te bereiken door dezelfde boodschap op zoveel mogelijk kanalen te gebruiken, schrijft Marketingfacts.nl.

Hoewel multi-channelmarketing zeer doeltreffend is en zo vaak mogelijk zou moeten worden gebruikt, is cross-channelmarketing nóg doeltreffender. Hierbij stel je de klant centraal. De klant wordt gevolgd en getraceerd terwijl hij of zij van het ene naar het andere kanaal schakelt. Als het goed gebeurt is het veel effectiever dan tegelijkertijd dezelfde boodschap via al uw kanalen, naar alle klanten te sturen.

Het is echter niet eenvoudig om cross-channel marketing uit te voeren door een gebruiker over alle kanalen te volgen, naar hem of haar te luisteren en op het juiste moment met de juiste content via het juiste kanaal contact met hem of haar te maken. Ondanks alle moeilijkheden waar je tegen aan loopt, kan cross-channel marketing zeer effectief zijn. Het leidt tot een hogere conversie, een betere klantenbinding en uiteindelijk tot hogere inkomsten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s