Hoe wordt je second screen-applicatie succesvol

Het second screen biedt mooie kansen voor meer interactie met je publiek en de kijker ook buiten de uitzending aan je te binden. Maar wat als je applicatie op dat tweede scherm het op het moment suprême laat afweten zoals het geval was bij de Nationale IQ-test?

Heb je een flink gedeelte van je marketingbudget in de app-ontwikkeling gestoken, blijkt hij onder piekbelasting te bezwijken. Zoals Joerek van Gaalen, cto performance bij Computest, op Marketing Online schrijft: het second screen biedt veel marketingmogelijkheden, maar kan je ook lelijk in de voet bijten als de app of mobiele website niet soepel loopt.

Hoe bereid je je goed voor op de toestroom gebruikers en scoor je echt met een second screen?

Alle Second screen-applicaties hebben binnen een hele korte tijd enorm veel gebruikers en activiteit. Een hele andere situatie dan bij (mobiele) websites of applicaties waarvan het gebruik veel evenwichtiger is verdeeld. Hier komen bezoekers niet allemaal binnen een kwartier binnen en klikken ze niet allemaal binnen 10 seconden op de betaal,- of stemknop. Daarom zou het testen van piekbelasting een vast onderdeel moeten zijn tijdens het bedenken en ontwerpen van een applicatie.

Een massale toestroom van gebruikers veel vraagt van de servers waarop de applicatie draait. Het is vrij complex om een omgeving zodanig in te richten dat het deze enorme bulk aan belasting goed kan verwerken. Maar het is mogelijk, met een goede voorbereiding en aandacht voor onderstaande punten.

  1. Brief je ontwikkelaar met performance als doel
  2. Zorg dat je app makkelijk kan opschalen
  3. Plan tijd in voor testen

Joerek van Gaalen heft de laatste jaren veel grote performance-testen uitgevoerd waarbij testen van 100.000 tot een miljoen gelijktijdige gebruikers geen uitzondering waren. En nooit was de performance in één keer zoals gewenst. Als je maximaal wil profiteren:  denk aan een goede generale repetitie, loop het hele proces door alsof het al een live-uitzending betreft, vraag het maximale van de applicatie en pas dan is het een succesvolle second screen-applicatie waarmee je de klant kan binden.

Lees meer over dit artikel op Marketing Online.

Adformatie: Second Screen is de term voor het gelijktijdig gebruik van een device gedurende het tv kijken. 2nd screening kan gebruikt worden voor aanvullende informatie of voor interactie. Hieronder kun je een overzicht vinden van alle 2e scherm artikelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s