Waarom werd het al voorspeld dat Trump zou winnen?

Een maand geleden schreef Marketing Online het al. Donald Trump wint de verkiezingen in Amerika. En het is nog uitgekomen ook. Lees waarom ze dit hebben voorspeld.

Nieuw, niet beter

Mensen zijn geïnteresseerd in nieuw, niet in dingen die beter zijn. Van de nieuwe iPhone 7 gaan de headlines over de nieuwe features en wordt er geklaagd over de vele dingen die slechts verbeterd zijn.  Zo is het ook in de politiek. Obama won in 2008 met de geweldige slogan “Change”.

Krachtige slogan

Trump heeft duidelijk de betere slogan. “Make America Great Again”. Het maakt niet uit of je een aanhanger van Trump of Clinton bent, maar het is moeilijk om tegen de slogan te zijn. Wie wil nu niet een ‘great America’? Clinton heeft zwakke slogans. Ze begon met de zelf gecentreerde “Hillary for America” en “I’m With Her” slogans. Deze werden gevolgd door de huidige slogan “Stronger Together”.

De betere naam

Alle succesvolle merken beginnen met een goede naam: het fundament van marketing. De naam “Clinton” is natuurlijk een naam met veel bagage. Zeker in de context van politiek zullen mensen er verschillende percepties bij hebben en deze zijn moeilijk zijn te veranderen. Natuurlijk heeft de naam Trump ook bagage en de nodige percepties. Deze zijn echter buiten de context van de politiek en dat werkt in Trump zijn voordeel.

Veel (gratis) PR en een grotere merkbetrokkenheid

Een rondje langs Google, een deep-dive in de vele comments op Facebook en Twitter en de gevestigde media maakt duidelijk dat Trump de leiding heeft in engagement. Zeker niet alles is positief, maar dat is ok. In veel opzichten helpt de gevestigde media Trump. Juist door de controversie rondom zijn standpunten en door de veelal negatieve pers zullen kiezers zich juist afvragen: “waarom wordt er zoveel negatief over Trump geschreven, is er dan niets te melden over Clinton?”. De betrokken kiezer zal gaan zoeken en een mening vormen.

Betalende fans

De Reuters headline “Trump scores with small money, lags with big donors” zegt voldoende. Trump aanhangers zijn niet de grote bedrijven of hedge funds, maar de gemiddelde Amerikaan bereid te investeren in het merk. Dit is cruciaal en waarin daar goed op wordt ingespeeld kan de steun in de komende weken verder worden versterkt. Deze fans hebben immers geïnvesteerd in het merk en zullen erover praten. Een aanbeveling blijft de meest effectieve vorm van marketing.

Heldere focus

Ieder sterk merk heeft focus. Fans moeten in staat zijn om te vertellen waar een merk voor staat en over gaat. De standpunten van Trump zijn helder en worden continu aangewakkerd in het (media-)debat. Clinton lijkt zich niet te focussen op één onderwerp.

Bron: Marketing Online

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s