Hoe maak je een ‘All-Star’ social media team: 5 stappen

Bij kleine bedrijven kan het allemaal nog door één persoon worden gedaan, maar hoe groter je bedrijf, hoe meer mensen je nodig hebt. Maar hoe verdeel je de verschillende social media taken?

Stap 1

Voordat je een social media team opstelt, maak eerst een schets van de situatie nu. Dit kunnen je latere beslissingen beïnvloeden.

  1. Budget: stel een budget op. Dit kan invloed hebben op wie je wilt inhuren, wat voor tools je gaat gebruiken om je social media mee te managen, het kan ook de effect hebben op je doel (wat wil je bereiken met het gebruik van social media?).
  2. Workforce: wellicht zijn de huidige mensen in je bedrijf wel geïnteresseerd mee te helpen met het managen van je social media: kijk verder bij stap 5.
  3. Resources: dit kunnen foto’s zijn gemaakt door je mediateam of content geschreven door marketeers. Als je dit soort bronnen al hebt, kan dit betekenen dat je minder mensen in de social media team nodig hebt.

Stap 2

Hoe kan social media jouw organisatie helpen? Wat is je doel? Denk na over dit soort vragen. Het kan helpen met het bouwen van je team. Er zijn 10 soorten doelen binnen de social media:

  1. Brand Awareness
  2. Traffic
  3. Lead gereration
  4. Sales verhogen
  5. Betrokkenheid
  6. Community bouwen
  7. Klantenservice
  8. PR
  9. Social listening & research
  10. Hiring

Stap 3

Wat is het ideale aantal mensen voor een social media team? De meeste teams bestaan uit 3 werknemers, maar er is niet een juist aantal mensen voor zo’n team. Kijk naar de grote van je organisatie, je doel en je budget. KLM heeft een social media team van 150 mensen om mensen persoonlijke service te kunnen bieden via social media.

Stap 4

Er zijn 5 verschillende taken binnen de social media, je kunt voor iedere taak iemand anders inhuren, maar je kunt ook taken combineren. mocht je bedrijf heel groot zijn dan kun je natuurlijk ook meerdere mensen inhuren voor één taak. Dit ligt geheel aan je bedrijf, doel en budget.

  1. Social Media Manager: deze persoon creëert een strategie en maakt de planning.
  2. Content Manager: schrijft en produceert afbeeldingen.
  3. Community Manager: zorgt voor interactie op de social media kanalen.
  4. Advertiser: zorgt voor advertenties via social media.
  5. Analyst: analyseert alle cijfers.

Als je bedrijf groter is kun je nog denken aan de volgende rollen binnen de social media: PR-specialist, sales manager, klantenservice, designer, developer.

Stap 5

Wat is de structuur van je All-Star Social Media Team? Een aantal voorbeelden:

  • Organisch: iedereen mag content maken en plaatsen wanneer die wil
  • Centraal: een op zichzelf staand team die met elkaar overlegd
  • ‘Hub & Spoke’: een team dat met verschillende teams samenwerkt
  • Multiple Hub and Spoke: een centraal social media team met daaronder kleine social media teams
  • Holistisch: iedereen in het bedrijf is van invloed

Meer blogs via: Need State One en via mijn LinkedIn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s