De kracht van Snapchat: een bedreiging voor andere social media?

Snapchat komt bijna op de waarde van 18,5 miljard dollar: dus in het rijtje van Facebook en Google! Facebook probeert ‘stories’ over te nemen van Snapchat. Wil deze ‘poging tot’ zeggen dat Facebook Snapchat als een bedreiging ziet, of verslaan ze op deze manier Snapchat?

Stories: de kracht van Snapchat

Stories: bekend verhaal. Je plaatst een foto welke dan 24 uur lang te zien is door je vrienden of volgers. Snapchat startte hiermee, Instagram nam het al gauw over, WhatsApp hobbelde ook erachteraan. Facebook (die ook Instagram en WhatsApp beheert) moet er ook aan toegeven, maar op dit moment wordt het nog getest. 3 tegen 1 zou je zeggen, maar toch Snapchat is niet omver te krijgen.

Verschuiving

Er is een trend te zien. Bedrijven kiezen steeds vaker om hun marketingbudget uit te geven aan Snapchat. Er wordt verwacht dat er in 2017 bijna 950 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten binnen zal komen bij Snapchat. Dit terwijl adverteren op Snapchat nog in de kinderschoenen staat. Ik heb het idee dat vooral merken, hippe tijdschriften en evenementen dit doen; merken waar veel fans voor zijn. En dan vooral onder de jongeren.

Doelgroep

De advertentie-inkomsten van Facebook zijn niet dalende, en dit wordt ook niet verwacht. Snapchat word namelijk gebruikt door een andere doelgroep. Er wordt wel een herverdeling verwacht: budgetten die eerst voor Twitter en YouTube waren: zullen eerder bij Snapchat worden uitgegeven. Om de Millennials te bereiken. Facebook hoeft eigenlijk niet zo bang te zijn dus: of willen ze de Millennials behouden?

Interactie

In vergelijking met andere social media geeft Snapchat de mogelijkheid tot meer interactie, je wordt als bedrijf toegankelijker gevonden en het geeft meer kansen naar een merkbelevenis. Je kunt volgers constant een kijkje in de keuken geven. Vooral merken moeten de kans grijpen Snapchat te gebruiken. Vooral als je als merk aandacht van de Millennial wil.

Advertentiemogelijkheden

De verwachting is dat Snapchat de advertentiemogelijkheden aankomend jaar naar meer landen gaat uitrollen, waaronder Nederland. Advertentiemogelijkheden zijn nog voor veel marketeers onduidelijk, hier kan Snapchat nog wel in verbeteren. En dat gaat Snapchat ook doen.

Naar mijn mening moeten niet alle social media het zelfde worden, ieder medium staat in zijn kracht en richt zich op een andere manier van communiceren en op een andere doelgroep. Wat is jouw mening hierover? Ik ben benieuwd.

Meer blogs lees je op: Need State One of check mijn LinkedIn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s