Trump: hij nam de leiding wat betreft betrokkenheid op social media en ook hij was degene met een duidelijke focus. Mensen wisten van te voren wat ze aan hem konden hebben. En zo had hij de verkiezingen in Amerika gewonnen. Het werd door velen al voorspeld, alhoewel sommige polls of peilingen er juist weer ver naast zaten.

Ook in Nederland komen de verkiezingen steeds dichterbij. Tijd om de online strategie van politieke partijen onder de loep te nemen. Het traditionele uitdelen van bloemen en flyers in de winkelstraten is bijzaak. Iedereen oriënteert zich tegenwoordig online.

Wie is je doelgroep?

Bij een Sales & Marketing bureau zijn we dagelijks bezig met het definiëren van- en het zoeken naar doelgroepen. 800.000 jongeren mogen voor het eerst stemmen op 15 maart. VVD ging de mist in met de publicatie van GIF’s: ze probeerde de jongeren aan te spreken, terwijl dit voornamelijk niet hun doelgroep is. GroenLinks is bezig aan een opmars die nu over het algemeen de doelgroep weet te vinden. Klaver kijkt teveel naar Obama en kopieert zijn houding, zoals we konden zien in Zondag met Lubach. Buma gaat in gesprek met de jeugd. Meer dan ooit spelen politieke leiders in op emotie en proberen ze de kiezen te ‘pleasen’.

Wie wil je aanspreken? Wie is je doelgroep? Ga je de ene doelgroep verliezen als je van strategie veranderd?

Slogans en posters

Als je alleen al let op de slogans is er weinig spannends of vernieuwends te zien. Hierin moet een partij uniek zijn, zich onderscheiden, en niet in de massa aan meningen verdwijnen. Een slogan die wel anders dan de rest is: “Normaal. Doen.” van de VVD. Nog een vorm van content: de campagneposter. Veel politici gebruiken al jaren lang hetzelfde concept: man + pak + slogan – sexappeal.

Videocampagnes

De waarde van influencers wordt door steeds meer partijen beaamd. Een vloggende lijsttrekkers kan ook, maar dat zal nog wel even wennen zijn. De PvdA had geluk met de videocampagne die onder hun neus werd geschoven.

Big data

Het belangrijkste middel bij de verkiezingen: big data. Het geeft gedetailleerde informatie over de kiezer. Obama baseerde zijn strategie hierop, zo wist hij precies wat voor een soort kiezer waar woonde en hoe hij dus hierop kon inspelen bij zijn campagnetour. Trump ging net een stap verder. Hij onderzocht niet alleen kiezersprofielen: hij stuurde ze ook, door middel van online gedrag en psychologische profielen. Datagegevens die je beïnvloeden op het kiesgedrag, dit is Social Physics.

van massacommunicatie naar microtargetting

De focus verschuift dus: van massacommunicatie naar microtargetting. Alle interesses en voorkeuren kunnen in kaart worden gebracht en hierop kun je de content aanpassen per doelgroep. Je kunt dit negatief of positief bekijken. Negatief als in: word ik bespeeld? Zijn ze volledig eerlijk? Kunnen ze wel voor iedereen hun belofte waarmaken? En Positief als in: ze vertellen alleen de informatie die voor jou relevant is. Uiteindelijk kies je zelf en moet jij onderzoek doen welk kamerlid jou stem mag vertegenwoordigen in de kamer. Het is jouw verantwoordelijkheid om je hierin te verdiepen.

Deze maand is het bij Need State One de ‘Maand van de Verkiezingen’Content & social tijdens de verkiezingen.

Lees meer blogs op: Need State One

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s