Politiek vandaag de dag. Wat is er nog ‘echt’​ en ‘uniek’​?

Maar komt de boodschap van politieke partijen wel duidelijk over?

Al eerder schreef ik over de trend die op dit moment speelt in ‘content-land’: in 2017 is vertrouwen/echtheid één van de belangrijkste aspecten. ‘Nepnieuws’ is een grote zorg onder de Nederlanders, 86 procent van de kiezers vinden de berichtgeving van politieke partijen onvoldoende betrouwbaar en duidelijk. Dit blijkt uit publiekspeiling van MSLGROUP. De boodschap van politieke partijen komt niet goed genoeg over.

Nederland laat zich het meest leiden door stemwijzers. Daarna komt pas de media, familie en vrienden en als laatste de websites van politieke partijen. Voor de doelgroep 55+ is de media nog wel een belangrijk onderdeel. Politieke partijen richten zich steeds meer op social media en videocampagnes. En dit is ook zeker belangrijk. Maar Nederlanders zelf zijn echter nog niet zo happig op het openlijk delen van hun politieke voorkeur.

Zo wordt, onder andere door RTL Nieuws en Metro, geschreven dat het OM van social media een prioriteit maakt, in aanloop naar de verkiezingen. Hoofdofficier van Justitie, Theo Hofstee, vertelt tijdens een interview met AT5: “Ik verwacht dat we samen met de politie heel alert moeten zijn op wat zich gaat afspelen op social media. En dat we heel snel moeten ingrijpen als iemand het debat over de verkiezingen misbruikt om te beledigen of te discrimineren.”

‘Hoe de Nederlanders stopten met fatsoenlijk en saai zijn.’

Doordat het bereik van (social) media grensoverschrijdend is, wordt er in het buitenland veel over de lage landen geschreven. Als de Nederlanders al niet begrijpen wat voor boodschap de politieke partijen uitdragen, in hoeverre komt de boodschap goed naar voren in het buitenland?

Deze week verscheen er een artikel in het AD: het blijkt dat ze in het buitenland de Nederlandse politiek niet langer fatsoenlijk en saai vinden. Nooit eerder werd er zoveel aandacht geschonken aan de politiek in ons kleine kikkerlandje, en de oorzaak hiervan is Geert Wilders.

‘Wat is er met dat landje gebeurd?’

Amerikaanse media zien gelijkenissen tussen Wilders en Trump. De Washington Post schreef dat deze Wilders “Trumps strategieën al gebruikte voordat Trump op het toneel verscheen”. Hoogleraar Ian Buruma publiceerde een artikel met de titel: ‘Hoe de Nederlanders stopten met fatsoenlijk en saai zijn’. Volgens de buitenlandse media geeft de politiek in Nederland een indruk van het populisme in Europa.

De Spaanse en Franse media schrijft ook erg veel over Geert Wilders en zijn negatieve gedachten over de islam. Een internationale radiozender in Frankrijk vroeg zich af wat er met ons Nederlanders gebeurd is: de werkloosheid daalt, de inflatie is onder controle, de industrie doet het goed. Britse media schrijven dat Nederland wel eens de volgende kan zijn die uit de Europese Unie stapt. Bij de Belgen is Rutte wat bekender, hier is hij favoriet en zien ze hem graag nog eens als premier.

Jeugdjournaal laat de politici eens in een ander daglicht zien – zo komen ze, naar mijn mening, meer over als ‘echte mensen’. Bekijk ‘m hier:https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FJeugdjournaal%2Fvideos%2F1151598618283261%2F&show_text=0&width=560

Lees meer blogs op: Need State One of check mijn LinkedIn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s