Fake news: in een tijd waar de consument zoekt naar vertrouwen

Fake news is niet iets nieuws, maar social media zorgt ervoor dat het sneller dan ooit wordt verspreid. Sinds afgelopen Amerikaanse verkiezingen, met Trump nu als president, is fake news ontzettend veel gegroeid, aldus Politifact, een bedrijf die factchecking op uitspraken van politici toepast.

Fake news: het laat ons niet informatie maar een mening of roddels zien. Veel mensen kunnen fake news niet van echt nieuws onderscheiden. Eén op de vier mensen deelt (bewust of onbewust) fake news – terwijl 59% niet eens zélf de link heeft bekeken. Het blijkt dat de titel van het artikel de boodschap is die mensen willen delen met hun kennissen en vrienden. We lezen niet meer aandachtig een artikel: we scannen. Na het scannen beslissen mensen of het aansluit op hun mening. Zo ja, delen maar!

Wat doe je eraan?

Bevorder news literacy: help consumenten met het onderscheiden van fake news en echt nieuws. Dit begint bij jezelf. Bedenk wat mensen willen lezen, bedenk niet alleen een titel waar mensen op zullen klikken.

Daarnaast: Fact checking. Vroeger was het makkelijk om fake news te negeren: nu niet meer. Het bedrijf Fact checkers werkt samen met Facebook om de consument te helpen, zij beoordelen content op relevantie. Bied consumenten een echt verhaal, een uniek verhaal. Facebook gaat vanaf deze maand ook samenwerken met Nu.nl, zo schrijft Communicatie Online.

Ook de algoritmes filteren voor ons het fake news eruit. ‘Disputed’ content krijgt een lagere ranking, waardoor delen minder impact heeft. Je wordt min of meer gediskwalificeerd als nieuwsbron.

Meer dan ooit gaat het – in een tijd van onzekerheden en veranderingen – bij de consument om vertrouwen en echtheid.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s